Цікава технологія розвитку математичних компетентностей
- 06 червня 2019
- Автор: Оксана Басіста
3–4 червня 2019 року на базі кафедри інформатики та методики її навчання фізико-математичного факультету Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка в рамках реалізації грантової програми Eurasia україно-норвезького проекту «DeDiMaMo — Розвиток математичних компетентностей студентів за допомогою цифрового математичного моделювання» (партнери проекту: Університет Адгера (Норвегія), Київський університет імені Бориса Грінченка) проводився майстер-клас «Математичне орігамі» для більше двохсот учнів Тернопільської Української гімназії імені Івана Франка.
Участь у підготовці та проведенні заходу брали завідувач кафедри Балик Надія Романівна, доценти кафедри Грод Інна Миколаївна, Мартинюк Сергій Володимирович, Шмигер Галина Петрівна, Качурівський Роман Ігорович — викладач кафедри математики та методики навчання математики.
Разом із викладачами майстер-клас проводили студенти фізико-математичного факультету Рябовол Вероніка, Яценяк Дарія, Процишин Анастасія, Кальваровська Діана, Гринчук Анастасія, Мельник Карина, Клапущак Христина, Шавела Мар’яна, Маланчук Роман, Парнета Наталя, Євіцька Надія, Богдан Юля, Пелешок Оксана, Тюхта Ангеліна, Глемба Галина, Барняк Ольга, Снігур Ліля.
Орігамі дозволяє створити образну, наочну модель евклідової геометрії (аксіоми орігаметрії; використання методу орігамі під час розв’язання задач із шкільних підручників геометрії; розв’язання геометричних задач методом перегину паперу; розв’язання нерозв’язних за допомогою циркуля і лінійки задач методом орігамі). Це надзвичайно цікавий спосіб візуалізації моделей, оскільки чимало понять шкільного курсу геометрії пояснюються просто і наочно. Рішення задач за допомогою орігаметріі (область дуже молода, і поки не існує ні відповідних програм, ні підручників) – спосіб незвичайний і цікавий.
Орігамі допомагає дітям краще встигати з математики, так як дозволяє розвинути здібності чути і розуміти усні інструкції вчителя; здійснювати послідовні дії; контролювати за допомогою мозку тонкі рухи рук і пальців; покращує просторову уяву і вміння подумки оперувати з об'ємними предметами; вчить читати креслення, за якими складаються фігурки; знайомить на практиці з основними геометричними поняттями; стимулює розвиток пам'яті; вчить концентрувати увагу.
Орігамі і математика мов дві сестри, які не терплять неточності і поспішності. Орігамі створює простір для фантазії, а математика затягує цей простір в науку.
На фізико-математичному факультеті завершився фестиваль «STEM-весна»
- 27 травня 2019
- Автор: Оксана Басіста
У рамках реалізації проекту «Популяризація STEM-професій» (за підтримки ТНПУ імені Володимира Гнатюка і представників Британської ради «Активні громадяни») спільно з Інститутом модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України колективом кафедри інформатики та методики її навчання (Н. Р. Балик, С. В. Мартинюк, О. В. Барна, Г. Р. Генсерук, Г. М. Скасків) 21–22 травня 2019 року відбулося завершення фестивалю «STEM-весна». На цей захід були запрошені учні 2 класу ЗОШ № 16 імені В. Левицького, учні 6 класів ЗОШ № 11 міста Тернополя, а також учителі інформатики і математики Бродівського району Львівської області.
Відкрила захід завідувач кафедри інформатики та методики її навчання Н. Р. Балик, яка привітали всіх учасників фестивалю, учителів і батьків учасників, розповіла про STEM-освіту й STEM-професії, їхню роль у сучасному суспільстві. Участь у підготовці заходу взяли також магістранти спеціальності «Інформатика» Божук Наталія, Бачинська Анастасія, Ющишин Андрій та Ющишин Леся і студенти Голояд Яна, Янчук Роман і Вербовецький Дмитро.
На п’яти локаціях фестивалю учасники дізналися чимало цікавого про історію і застосування 3D-моделювання і 3D-друку, оглянули розроблені працівниками кафедри моделі замків Тернопілля, ознайомилися із 3D-принтером і 3D-моделюванням. Чимало цікавого вони дізналися про проекти «Розумний дім» і «Розумна теплиця», спробували запрограмувати робота «Скорпіон» і здійснити керування ним за допомогою смартфонів. З використанням 3D-ручок учням вдалося самостійно змоделювати і виготовити об’ємні моделі зображень. Особливий інтерес викликали технології доповненої реальності, з використанням яких роздруковані на аркуші рисунки «оживали» у вигляді відеороликів. Гості мали можливість також дізнатися більше про 3D-окуляри і насолодитися відеофрагментами про дивовижні чудеса природи. А наймолодші учасники продемонстрували своє уміння і фантазію при створенні цікавих об’єктів з використанням конструкторів LEGO. На завершення фестивалю учасники одержали іменні сертифікати.
Результати наукового стажування – у практику освітян
- 17 травня 2019
- Автор: Оксана Басіста
15 травня на кафедрі інформатики та методики її навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка проведено відкритий науково-методичний семінар "Уроки фінської освіти: що варто перейняти для формування нової української школи". За результатами наукового стажування у Фінляндії на семінарі доповідала доцент кафедри Барна О.В.
Стажування проходило на базі Західно-Фінлянського Коледжу та було організоване Інститутом Міжнародної Академічної і наукової співпраці (IIASC). Програма стажування передбачала зустріч з представником відділу освіти у мерії м. Гуйттінен, ознайомлення із системою дошкільного навчання, візит до початкової, основної та старшої школи, а також робота в політехнічному університеті Satakunta University of Applied Sciences.
Учасники семінару дійшли до спільної думки, що окрім правил організації змісту освіти, відомого як 4К: креативність, командна робота, критичне мислення, розвиток комунікативних навичок, в практику українського шкільництва варто більше впроваджувати індивідуальний підхід та практикозорієнтованість. В управлінні освітніми закладами варто перейняти також сім принципів освіти: рівність ( шкіл, навчальних дисциплін, батьків, учнів, вчителів, дорослих та дітей), безкоштовність, дитиноцентризм, практичність, довіра (до вчителя та до учня), добровільність, підготовка дитини до життя. А світлини, продемонстровані під час доповіді, перенесли присутніх у країну освітнього дива – Фінляндію.
Майстер-клас у STEM-центрі фізмату ТНПУ ім.В.Гнатюка
- 15 травня 2019
- Автор: Оксана Басіста
У рамках реалізації проекту «Популяризація STEM-професій» (за підтримки ТНПУ імені Володимира Гнатюка та представників Британської ради «Активні громадяни») колективом кафедри інформатики та методики її навчання (Н. Р. Балик, О. В. Барна, С. В. Мартинюк, Г. Р. Генсерук) 15 травня 2019 року для учнів Підволочиської гімназії імені Івана Франка та Великогаївської ОТГ було проведено майстер-клас «Ознайомлення із STEM-професією інженер із 3D-друку». Захід відбувся завдяки тісній співпраці колективу кафедри інформатики та методики її навчання ТНПУ імені Володимира Гнатюка й учителів закладів загальної середньої освіти. Участь у підготовці заходу взяли також магістранти спеціальності «Інформатика» Божук Наталія, Бачинська Анастасія, Ющишин Андрій та Ющишин Леся і студентка І курсу Голояд Яна.
На трьох локаціях фестивалю учасники дізналися чимало цікавого про історію і застосування 3D-моделювання і 3D-друку, оглянули розроблені працівниками кафедри моделі замків Тернопілля, ознайомилися із 3D-принтером, 3D-сканером і 3D-моделюванням загалом. З використанням 3D-ручок учасникам майстер-класу вдалося самостійно змоделювати і виготовити об’ємні моделі зображень. Особливий інтерес викликали технології доповненої реальності, з використанням яких роздруковані на аркуші рисунки «оживали» у вигляді відеороликів.
Перемога фізико-математичного факультету у грантовій програмі Eurasia
- 13 травня 2019
- Автор: Оксана Басіста
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка переміг у грантовій програмі Eurasia з проектом «DeDiMaMo – Розвиток математичних компетентностей студентів за допомогою цифрового математичного моделювання» CPEA-ST-2019/10067.
Університет виборов перемогу серед 19 поданих заявок цього року, фінансову підтримку з яких отримали лише шість проектів і тільки два з них – українські.
Учасниками проекту DeDiMaMo є Університет Агдера (Норвегія) – головна організація, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (Україна) та Київський університет імені Бориса Грінченка (Україна).
Університети співпрацюватимуть над впровадженням інновацій при навчанні математики з використанням елементів адаптивного навчання, з особливим акцентом на цифровому математичному моделюванні.
Проект триватиме два роки. Координатор проекту від ТНПУ: завідувач кафедри інформатики та методики її навчання Балик Н.Р. Вітаємо робочу групу проекту з цією перемогою!